Parade baan

De parade baan ligt boven het 0 niveau en ligt nagenoeg geheel langs de wand.
Dit traject is ook geheel in dubbelspoor uitgevoerd en slechts een klein gedeelte van de parade baan is verborgen in een berg.
Daarnaast ligt het traject ook niet geheel vlak. Deze stijging en daling waren noodzakelijk om het hoogte verschil tussen de traptreede te overwinnen.
Door de parade baan bij de trap op te nemen in een berglandschap, kan de trap voor een groot gedeelte worden gecamoufleerd.
In feite bestaat de parade baan uit twee lussen die op hetzelfde punt uitkomen, maar vormen geen keerlussen. Verder zijn er in dit gedeelte drie spoorbruggen opgenomen (zie bruggenbouw) waarvan er 2 aangepaste Roco bruggen zijn en 1 een geheel zelf gemaakte brug.
Onderstaande tekening toont het traject zoals het het in eerste instantie was tot voor de uitbreiding.

paradebaan



De plannen waren er al, maar op 18 mei 2014 is er gestart met de uitvoering van het nieuwe plan.
Concreet houd dit in dat er in de huidige helix een tweede helix wordt gebouwd. Rede hiervan is de recente aanschaf van een ET91 die een verbinding naar een toeristische trekpleister moet gaan onderhouden.
Deze verbinding zal gaan vanaf het hoofdstation naar een hoog gelegen kasteel.
Dit kasteel zal aan de top van de berg boven de helix worden geplaatst.(rechts boven op de tekening).

Onderstaande tekening laat het gewijzigde plan zien.
Rechts boven is er extra wissel geplaatst (W53-14-1) die het mogelijk maakt om vanaf de hoofdbaan het kasteel te bereiken.
Het gedeelte wat bij "A" wordt aangesloten staat rechts midden op de tekening en wel op wissel W54-14-2.
Tevens zien we in dat gedeelte de letters B en C staan.
Op de plaats van de letter "B" wordt het gedeeld wat rechts onder staat afgebeeld aangesloten.

paradebaan 2


Dit gedeelte loopt naar het eindpunt van de museumlijn.
Het eindpunt bestaat uit twee sporen. Het rechter spoor is als stopplaats voor de ET91, de linker is speciaal voor een bevoorraadingstrein bedoeld.
Beide zullen in een dienstregeling worden opgenomen volgens een vaste treinroute, hierover zal in Techniek onder Besturing later meer te vinden zijn.
De letter C is verbonden met het spoor wat aansluiting vindt op het schaduwstation.
Door de uitbreiding van de baan zijn er meer melders nodig dan in eerste instantie nodig waren.
Hiervoor is een extra terugmeldmodule geplaatst. Het gevolg was wel dat de nummering van de contacten en modules vanaf 3.01 hernoemd moesten worden.
Niet alleen op te tekening maar ook in de besturingssoftware is dit aangepast.

Schaduw station

Een van de belangrijkste knooppunten in de baan vormt het schaduwstation Om tot een goed ontwerp te komen moet het schaduwstation voldoen aan een aantal...

Haven,rangeer,loc depot en hoofdstation

Dit gedeelte beschrijft de bouw op het 0 niveau en bestaat uit het hoofdstation, rangeer gebied, loc depot en haven gebied. Het rangeer gebied, loc depot en haven...

Terug naar baanplan

Keer terug naar home page .....




" Als je de sporen volgt, kom je vanzelf op het eindstation. "