Bruggenbouw

Er zijn in de modelbaan 3 spoorbruggen en een autobrug geplaatst.
Twee spoorbruggen zijn gemaakt van standaard Roco bruggen. Deze zijn aangepast aan de gebruikte spoorafstand.
Ook de autobrug is gemaakt van een tweetal Roco standaard brug delen waar het een het ander aan is aangepast.
Tenslotte was er nog een lange spoorbrug nodig die beide lange delen van U vorm met elkaar moest verbinden.
Hier paste geen enkele standaard brug, zelfs niet na de nodige aanpassingen, en moest daarom geheel zelf gemaakt worden.
Met gebruik van standaard materialen, vindingrijkheid en veel geduld (en soms opnieuw beginnen) is er een mooi spoorbrug ontstaan.


De twee spoorbruggen.

De eerste brug ligt in het zogenaamde parade deel en is gesitueerd ter hoogte van het rangeer terrein.
Indien de boogbruggen van Roco strak naast elkaar worden geplaatst, is de hart-hart afstand 77 mm.
Aangezien de standaard spoorafstand is aangehouden van 61 mm hart-hart, komen de standaard boogbruggen te ver uit elkaar te liggen.
Om deze hart-hart afstand te corrigeren zijn de beide bogen die tegen elkaar komen weggelaten en is er van beide zij delen 2 mm weg geslepen.
Ook is er van beide boven middensteunen 5 mm weg geslepen en zijn deze middensteunen en zijdelen aan elkaar gelijmd.
Het eindresultaat is dan dat de hart-hart afstand 61 mm wordt.
In het parade deel ter hoogte van het station ligt een kleine brug en is ook van het merk Roco.
Ook hier is de hart-hart afstand van aangepast op bovenstaande methode.
Het enige verschil is dat hier een het raamwerk onder de brug is geplaatst.

De standaard pijlers van Roco waren niet zonder meer te gebruiken.
Ook deze moesten verzaagd worden om deze passend te krijgen op de juiste breedte.
Bovendien hebben de standaard pijlers een brede sokkel en zijn bedoeld voor enkelspoor waardoor deze nog breder waren. Na het verzagen en samenvoegen was ik niet tevreden met het resultaat.
Zelf maken was de andere optie maar de vraag was hoe en waarmee.
De oplossing bleek simpel, doeltreffend en ook nog mooi te zijn.
De pijlers zijn gemaakt van Ytong blokken van 70mm dik.
Deze blokken zijn makkelijk te zagen en te bewerken. Hiervoor heb ik een oude zaag, een oude hout beitel en een grove vijl gebruikt. Er is gebruik gemaakt van een Ytong blok van 600x200x70mm.
Dit zijn standaard blokken en makkelijk verkrijgbaar (ca € 2,50).
De hoogte van de brug is bepalend voor de "plak" die er moet worden afgezaagd.
In mijn geval was de hoogte van de brug (vanaf bodemplaat tot onderzijde van de brug) 115 mm.
Omdat de Ytong blokken aan de buitenzijde glad en harder zijn, is er eerst een dunne plak van ca 1 cm aan de kopse kant afgezaagd. Vervolgens wordt er een stuk af gezaagd van 125mm (115mm + 10 mm). Hierdoor krijg je een "plak" van 125x200x70mm.
De extra 10mm zijn nodig om de pijler exact op hoogte te kunnen brengen.
Omdat 70 mm te breed is voor de pijler, wordt deze "plak" doormidden gezaagd zodat er twee delen overblijven van 125x200x33mm (70 : 2 - zaagsnede).
Hetzelfde geldt voor de lengte van de pijler. Deze moest 145mm zijn dus ook hier een stuk van afgezaagd.
Nu de lengte en breedte van de pijler goed is worden de buitenzijde rond gemaakt met een grove vijl en wordt de pijler met de stofzuiger schoon gezogen.
Om het steenmotief er in te brengen worden er met een kraspen (of ander scherp voorwerp) horizontale lijnen in gekrast die ongeveer 4 a 5 mm van elkaar verwijderd zijn.
Deze onderling afstand hangt natuurlijk af van het soort steen dat je in de pijler wilt verwerken.
Indien dit klaar is kan begonnen worden met het aanbrengen van de verticale lijnen die de steenlengte bepalen. Deze lengte heb ik laten variëren om het effect van ongelijke stenen na te bootsen.
Omdat een brug nooit direct op een pijler rust, wordt aan de bovenzijde van de pijler de stempel draagbalken afgetekend.
Deze stempel draagbalk loopt in de breedte van de pijler en in de lengte van de steunbalken van de brug
Het overige deel wordt tot ongeveer 20 mm weg gehaald met een (oude) hout beitel en/of vijl.
Nu kan de pijler op exacte hoogte worden gebracht door de stempel draagbalken af te vijlen tot de juiste hoogte.
Als laatste stap wordt de pijler op kleur worden gebracht. Voordat de kleur wordt aangebracht worden de pijlers nogmaals afgezogen.
Voor het op kleur brengen is gebruik gemaakt van plakkaat verf.
Het op kleur brengen heb ik als volgt gedaan. Eerst de voegen kleuren, ik heb gekozen voor een donkere voeg, gewoon opbrengen met de kwast. Vervolgens laten drogen.
Als de verf droog is de steenkleur aanmaken met plakkaat verf . Ik heb voor bruin/zwart gekozen.
Dep nu met een oude spons in de steenkleurige verf (eventueel met wat water) en tamponneer hiermee de brugpijler. Om meer kleurschakering aan te kunnen brengen kun je wat andere kleuren hierbij gebruiken.

De twee pijlers op het landhoofd zijn op gelijke wijze gemaakt, alleen hoeven deze minder hoog te zijn.
Deze pijlers verdwijnen namelijk "in de grond".
De pijlers heb ik laten rusten op een blokje hout. Deze pijlers zijn gemaakt van het andere deel van de doormidden gezaagde plak.

Voor de andere brug zijn de pijlers iets anders van vorm, maar zijn op dezelfde manier vervaardigt.
De stenen zijn hier kleiner gemaakt en ziet er daarom wat "verfijnder" uit. Hier is een afstand van 2 a 3 mm aangehouden.


De auto brug.

Dan is er nog de autobrug. Ook dit zijn delen van twee Roco bruggen waaraan het nodige is aangepast.
Van beide Roco bruggen zijn de zijdelen verwijderd en is alleen het hekwerk aan de buitenzijde gebleven.
Daarbij zijn van elke brug de delen die tegen elkaar kwamen en waar het hekwerk op bevestigd zat, eraf geslepen.
De gezaagde delen zijn ontdaan van bramen en tenslotte tegen elkaar gelijmd en verstevigd met een dun plaatje styreen.
Deze brug moet echter geschikt zijn voor het Faller Car systeem. Hiertoe wordt in het midden deel, dus waar normaal gesproken de rails ligt, de kleine verhogen weg gesneden.
Het middendeel wordt vervolgens opgevuld met een plaatje triplex van 4 mm dik (op de foto ligt er een stuk architecten karton in) die aan beide uiteinde over gehele breedte van de brug uitlopen.
Om deze geschikt te maken voor het Faller Car systeem, moet er een rijdraad worden aangebracht. Hiertoe zijn er twee sleuven in de triplex plaat geslepen.
Aan deze brug is ook een zogenaamde "keienvanger" geplaatst. Deze is gemaakt van 0,7mm verzilverd koperdraad en wat plastic horgaas. Als eerste is het frame gebogen en zijn de tussenspijlen (3 stuks) gesoldeerd. Vervolgens is het horgaas aangebracht met 10 seconden lijm waarbij het horgaas iets uitstak.
Na droging is het horgaas met een scherp mes afgesneden tot aan het frame. Om de keienvanger vast te maken zijn er in het brugdeel vijf gaatjes van 0,5 mm geboord.
Tenslotte zijn de uitlopers van het frame verwarmd met de soldeerbout en in deze gaten gestoken en met 10 seconden lijm vastgezet.
Omdat een keienvanger nooit haaks op de brug staat wordt vervolgens het frame voorzichtig iets naar boven gedrukt tot een hoek van ongeveer 15 graden.
Ook bij deze brug zijn de pijlers gemaakt van Ytong blokken op dezelfde wijze als bij de spoorbrug.

De Stenen bogen brug.

Het meest tijdrovend was de bouw van een stenen brug die beide uiteinde van de U vorm met elkaar moest verbinden.
De brug moest namelijk uitneembaar zijn en een overspanning van maar liefst 760 mm overbruggen.
Omdat er geen stabiel ondersteunend landhoofd aanwezig is, was de enige oplossing dat de brug op de bodemplaat van het schaduwstation zou rusten.
Hierbij komt de brug op 370 mm hoogte te liggen. Om een beeld te krijgen van de brug zijn er eerst zij profielen gemaakt van karton.
Hiermee kan een redelijke indruk worden verkregen hoe de brug er uit zou komen te zien.
Het eerste model bestaande uit twee pijlers, twee korte en een lange boog, oogde niet mooi voor een dergelijk hoge en lange brug.
Een tweede model, bestaande uit 5 gelijke bogen zag er veel belovend uit en ben hiermee ook verder gegaan.
De zijprofielen van de brug zijn gemaakt van 6 mm dik MDF.
Het tussen liggende deel van beide profielen is verder opgevuld met piepschuim.
Aan de onderzijde van de pijlers zijn blokjes hout van 115 mm breed geplaatst om deze aan de bodemplaat te kunnen vastschroeven.
De grondplaat en het traject deel van de brug, is gemaakt van restmateriaal van de helixen (12 mm populieren triplex).
De grondplaat heeft een afmeting 355 x 800 mm, het traject deel 115 x 760 mm.
Om het geheel goed uitneembaar te maken zijn er op de bodemplaat van de brug en de bodemplaat van de schaduw stations aluminium hoeklijnen aangebracht, waardoor het brugdeel makkelijk in zijn positie kan worden gebracht.
Om later de elektrische verbinding met het hoofd traject te kunnen maken zijn in de buitenste pijler draden aangebracht die later worden verbonden met de rails.
Voor het aanbrengen van de rails is er eerst een stuk underlayment aangebracht (wordt gebruikt als ondervloer bij laminaat vloeren en is 3 of 4 mm dik).
Bij het plaatsen van rails is deze tijdelijk vastgeschroefd. Na het aanbrengen van de bedding worden deze weer verwijderd.
Om het brugdeel van spanning te voorzien worden de eerder aangebrachte draden op de rails en de connector aangesloten. Deze laatste wordt onder de bodemplaat bevestigd.
Nadat deze "ruwbouw" klaar was, is het piepschuim in de pijlers ingesmeerd met houtlijm en zijn de binnenwanden van de pijlers aangesmeerd met gips.
Nadat dit goed droog was zijn de zijprofielen van de brug op dezelfde wijze behandeld.
Dit gips is echter eerst voorzien van wat plakkaat verf om het een basis kleur te geven.
















Na droging zijn de steenprofielen voorzichtig ingekrast. De binnenzijde van de pijlers zijn echter niet ingekrast om de indruk te wekken dat deze van een pleisterlaag is voorzien. Vervolgens zijn de zijprofielen op kleur gebracht op dezelfde wijze als bij de pijlers is gedaan.
Om de brug geheel af te maken worden er waterafvoer buizen aangebracht in de zijprofielen en wordt er een hekwerk geplaatst op de brug.
Het hekwerk is gemaakt van N rail profiel waarin twee gaatjes van 0,5 mm zijn geboord en het profiel aan de bovenzijde is afgerond. De stangen zijn gemaakt van 0,5 mm koperdraad.
Om de zaak maar gelijk helemaal af te maken zijn ook de landhoofden, wandelpad, rijweg en een rivier aangebracht.
De basis van helling en landhoofd is piepschuim. Het looppad en autoweg maken deel uit van de helling en is al aangebracht in het piepschuim.





















De autoweg moet echter mooi vlak zijn. Hiertoe wordt er een wegdek gemaakt uit een dik stuk karton.
Om het landschap af te werken wordt het piepschuim ingesmeerd met houtlijm en afgedekt met gipsverband.
Na droging wordt het wegdek voor de autoweg aangebracht en wordt er op de helling een dun laagje gips aangebracht.
Toen dit goed droog was zijn er wat uitstekende rotsen grijs/zwart gemaakt met wat plakkaatverf.

Vervolgens is er een laag bruine verf op de hellingen aangebracht. Toen de verf nog nat was is er strooigoed aangebracht (Woodland, burned gras).
De bodem van de rivier is beschilderd met verschillende kleuren verf, groen, bruin, zwart en oker. Hier en daar zijn ook wat grove stenen aangebracht.
Bij de pijler in het water is aan beide zijde een klein landhoofd aangebracht. Ook deze zijn geschilderd en bestrooid en van wat begroeiing voorzien.
Het wandelpad is bestrooid met klein grind en vervolgens gekleurd met oker kleurig pigment verdund met water.
Na droging zijn er struiken aangebracht gemaakt van zeeschuim en wat kleine dennenbomen.
Hier en daar op de helling wat lichter strooigoed aangebracht met wat vlokmateriaal van Heki en Woodland.




Het water.

Het water is gemaakt van botenlak die laag voor laag is aangebracht. Tussen de lagen door moet je er wel voor zorgen dan de onderliggende laag goed droog is. Elke laag heeft dikte van ongeveer 5 mm.
Na het aanbrengen van de laatste laag tenslotte nog wat kleine houtjes in de lak gelegd. Na ca 8 uur drogen van de lak (deze is dan een beetje taai geworden) voorzichtig met een kwast wat golven gemaakt door strijkbewegingen te maken.
Tenslotte nog een rubberboot en 2 kano's geplaatst.
Door licht op de rubberboot te drukken en deze een klein beetje naar voren te duwen ontstaat en een lichte boeggolf.
Tenslotte nog wat randjes afgewerkt bij de autoweg en naast een houten hekwerk ook enkele wandelaars op het looppad aangebracht.





Tunnelbouw

Tunnels kunnen op een modelbaan naar zuid Duits/Zwitsers en Oostenrijks voorbeeld niet ontbreken. Alle tunnelportalen en binnenwanden zijn geheel zelf ......

Faller Car

Tijdens de bouw van de baan is besloten om de modelbaan ook te voorzien van een Faller Car systeem. Mogelijk dat deze in de toekomst ook digitaal bestuurd.....

Terug

Terug naar home page.....




" Als je de sporen volgt, kom je vanzelf op het eindstation. "