Achtergrond van Elststadt.

15
Hoewel de titel doet vermoeden dat het hier om de achtergrond foto van de baan gaat, heeft het toch een hele andere inhoud.
Elke modelbaan verteld een verhaal, of het nu in werkelijkheid bestaat of niet.
Er zijn model- of modulebanen die een nabootsing van een bestaand iets uitbeelden, daar is hier, bij kelderspoor, geen sprake van.
Zelf had ik daar ook niet zo’n behoefte aan en vond het leuker om iets uit eigen fantasie te maken.
Er is natuurlijk wel met een schuin oog gekeken hoe zoiets in werkelijkheid zou kunnen zijn, maar het blijft een fantasie-modelbaan.
Met andere woorden: wat ik hier maak, kan in de “echte” wereld zo voorkomen, maar hoeft niet.
Elststadt is een fictieve naam van de stad die gebouwd is/wordt.
Het is dus een verzonnen stad die niet echt bestaat en is uit pure fantasie ontstaan.
In deze fantasiewereld zou je je wel kunnen afvragen waar geografisch deze fictieve stad zou kunnen liggen.
Aan de hand van dit laatste, heb ik een verhaal gemaakt over Elststadt en zijn omgeving.



Elststadt

1 De (fictieve) Duitse plaats Elststadt ligt in het kreis Baden-Wurtenberg op de rand van het zwarte woud (Schwartzwald).
Zijn bosrijke omgeving, het sterk variërende landschap, de uitgestrekte wijnvelden, de oude gezellige binnenstad maken Elststadt tot een geliefde plaats.
Voor wie van wandelen, fietsen, bergbeklimmen en/of wijnen houdt komt hier zeker aan zijn trekken.
In de nabijheid van Elststadt ligt het bekende plaatsje Kellerberg dat in de weide omgeving zijn bekendheid geniet om zijn wijnfeesten en de kleine gezellige weekmarkt in het hoge deel van het dorp.
In binnen- en het buitenland geniet Kellerberg ook naamsbekendheid om zijn uitstekende wijnen.
Op het landgoed, gelegen tussen het dorp en stad, vind je maar enkele van zijn beroemde wijnvelden.
Het merendeel van de wijnvelden vind je aan de zuidkant van Kellerberg.
Hoewel Duitsland ruim 100.000 hectare aan wijnvelden heeft, kan Kellerberg, met zijn 8.750 hectare, tot één van de grotere wijnsteken van zuid Duitsland worden gerekend.
Hier worden verschillende druifsoorten verbouwd, waaronder ook het kwaliteit ras Riesling, wat een uitstekende witte wijn op levert.
Kellerberg zelf is qua omvang niet zo heel groot en telt ook niet meer dan 1000 inwoners.
2 Het dorp Kellerberg bestaat uit twee delen, namelijk Unterkellerberg en Oberkellerberg en behoort tot de gemeente Elststadt.
Zowel in Elststadt als in Kellerberg vindt je knusse hotels waar je voor een redelijk bedrag de nacht kunt doorbrengen.

fles1 Viticultuur
Viticultuur, ofwel wijnbouw, wordt in deze streek veel bedreven.
De grond, ligging, en het in het bijzonder het microklimaat zijn bepalend voor de kwaliteit van de druiven en de wijn.
Gezien de geografische ligging en samenstelling van de grond, is dit gebied uitermate geschikt voor wijnbouw.
Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat in deze streek zoveel wijngaarden te vinden zijn.
De wijngaarden zijn eigendom van verschillende wijnboeren.
Eén van de bekendste, maar zeker niet de grootste, wijnboeren uit deze streek is toch wel die van Weingut Hormes uit Kellerberg.
Hier komt onder andere de zeer bekende Kellerberger Riesling Halbrocken vandaan.
Het is ook geen wonder dat juist in Kellerberg, om precies te zijn in Unterkellerberg, zich het wijnmuseum bevindt.
Het wijnmuseum bevindt zich op het landgoed van Kellerberg Wein en is dagelijks geopend.
Je vindt daar niet alleen de geschiedenis over de wijnbouw in deze streek, maar kun je ook zien hoe de wijn van oudsher wordt gemaakt.
De wijnvelden strekken zich uit van Sonderndorf tot aan Kellerberg en zijn goed voor een jaar opbrengst van zo’n 800.000 hectoliter wijn.
Om alle indrukken over de wijnbouw te kunnen verwerken kun je plaats nemen op een gezellig terras, waar je ongestoord kunt genieten van een lekker glaasje wijn in een heuse Weinstube.

Oudheid.

Onderzoek en recente vondsten hebben aangetoond, dat de Romeinen hier meerdere nederzettingen hebben gehad en dateren uit 550 voor Christus tot 300 na Christus.
Het is algemeen bekend, dat het de Romeinen waren die de wijnbouw naar Duitsland hebben overgebracht, hetgeen de lange geschiedenis van wijnbouw in deze streek verklaart.
Eerdere opgravingen in de nabijheid van Kellerberg en Elststadt hebben aangetoond, dat uit een aantal van deze Romeinse nederzettingen de plaats Elststadt is ontstaan.
Sinds 1789 heeft Elststadt stadsrechten verworven.
Door de gunstige ligging van Elststadt is er een actief handelsverkeer.
Dit heeft onder andere te maken met het feit dat Elststadt aan de rivier de Schluche ligt en daardoor in het verleden ook een doorvoer was naar het achterland.
Met de aanleg van een spoorlijn, waarmee in 1843 was gestart en die in het voorjaar van 1845 werd geopend, is het handelsverkeer alleen maar toegenomen.
Deze spoorlijn had al de tot op heden gebruikte spoorwegbreedte van 1435 mm (normaalspoor).
In eerste instantie werden op deze spoorlijn alleen maar personen vervoerd, maar op 11 juni 1846 werden voor het eerst goederen vervoerd.
Voorlopig bleef het bij deze ene keer.
Twee vaten wijn werden getransporteerd in een wagon derde klasse.
In de herfst van 1847 kwam, door het ombouwen van twee personenwagons, het reguliere goederenvervoer op gang.
Vandaag de dag telt de stad zo’n 45.000 inwoners, heerst er een lage werkeloosheid en is ook bij de toerist erg in trek.
In het oude centrum van de stad vind je nog veel oude gebouwen.
De architectuur van huizen en gebouwen die je hier aantreft, vindt in het hele zuiden van Duitsland weer terug en is ook typerend voor deze streek.

1628 Omgeving.

Buiten het mooie en karakteristieke centrum is er in de omgeving van Elststadt genoeg te beleven.
Zo is een bezoek aan het “Wein Museum Kellerberg” en de gezellige wekelijkse markt zeker de moeite waard.
Op 12 km afstand van Elststadt vinden we ook het oude slot Reichburg Cochim.
Vanuit Elststadt zijn er wandel- en fietsroutes naar dit schitterende middeleeuws kasteel uitgezet en voeren je langs idyllische plekjes met mooie panorama uitzichten.
Voor de mountainbiker en bergklimmers zijn er speciale routes uitgezet.
Wie graag met de trein reist, kan ook het kasteel bereiken via een museumspoorlijn.
De treinreis op zich is al een hele belevenis en voert je over een lengte van meer dan 40 km langs diepe dalen en geven je een geweldig uitzicht over de bergachtige streken rond Elststadt.
Om het grote hoogteverschil te overwinnen zijn er diverse keertunnels aangelegd en worden diverse kloven overbrugt.
Over het hele spoortraject wordt er een hoogteverschil van meer dan 800 meter overwonnen en zijn er geen tussenstations.
De laatste klim van 50 meter moet je echter te voet overwinnen.
Via de bergpas Sluchtingen is het slot ook per auto bereikbaar.
Ben je te voet gekomen, dan kun je ook de trein nemen om weer terug te keren.
Als je met fiets of mountainbike de tocht hebt gemaakt, en ben je te vermoeid om de terugreis per fiets te maken, kun je ook gebruik maken van een speciale trein.
Eens in de twee uur vertrekt vanaf het station onderaan bij het slot een speciale trein die je fiets weer keurig naar het station Elststadt brengt.
Vanwege de unieke ligging en het panoramisch uitzicht worden er vaak evenementen rond het slot Reichburg Cochim georganiseerd en zijn er met grote regelmaat ook trouwpartijen.

1641
Zo wordt er door de Oldtimer Verein Elststadt jaarlijks een bijeenkomst georganiseerd, waarbij ook clubs vanuit het buitenland worden uitgenodigd.
Hoewel van origine de alpenhoorn een Zwitsers instrument is wordt sinds 1964 hier het jaarlijks "Elster Alpenhorn concour" gehouden, waarbij verschillende teams strijden om de Alpenhorn bokaal.
De alpenhoorn, een zeer oud en moeilijk te bespelen instrument en geldt als het nationale symbool van Zwitserland.
In Allgäu, gelegen in de zuidwester uithoek van Beieren, werd in 1958 de alpenhoorn vanuit Zwitserland binnengehaald.
De klank ervan is helder, ver dragend en toch zacht.
Het Eidgenössischer Jodlerverband houdt hier jaarlijks competities waarbij uitvoeringen door alpenhoornblazers worden beoordeeld.
Zo af en toe vind je hier ook wel eens een alpenhoorn vereniging, die buiten de wedstrijden om, hier speciaal naar toe komen om te spelen, natuurlijk tot groot genoegen van de bezoekers en toeristen.




Industrie.

Elststadt is zeker geen industriestad, maar enige industrie is hier toch wel te vinden.
Zo ligt in de nabijheid, ten zuidwesten van de Elststadt en Kellerberg, de steengroeve Kirnbach.
Deze steengroeve bestaat al meer dan 100 jaar en er worden in hoofdzaak mineralen en kalk gewonnen.
In de groeve zijn meer dan 400 soorten mineralen gevonden wat een enorme variatie is.
De meest voorkomende soorten zijn Azuriet, Bariet, Chrysokoll, Claraiet, Cornwalliet, Fluoriet, Goethiet, Klinoklaas, Koper, Malachiet, Pyriet, Pyromorphiet, Mimetesiet, Stolziet, Zilver en Skorodiet.
Vanuit de steengroeve is er een spooraansluiting om de gewonnen mineralen per trein te kunnen transporteren.

Naast deze steengroeve ligt ten oosten van Elststadt het industriepark “Routewahl” .
Hier worden niet alleen de gewonnen mineralen uit de steengroeve Kirnbach verwerkt of verladen, maar vinden we ook nog staal- en houtverwerkende bedrijven.
Ook bevindt zich hier “Bahnbetriebswerk Elststadt-Kellerberg”.
Oorspronkelijk is deze in 1907 gebouwd en in 1909 in gebruik genomen.
187
Bij de in gebruik name van deze werkplaats was er een directe aansluiting op het station van Elststadt.
In 1937 is gestart met de aanleg van het rangeerterrein Maschen.
Nadat het rangeerterrein in 1939 in gebruik was genomen, is de aansluiting van “Bahnbetriebswerk Elststadt-Kellerberg” veranderd en is de spooraansluiting omgelegd naar rangeerterrein Maschen.
Na deze aansluiting zijn er ook voorraadbunkers aangelegd voor het bevoorraden van het stoom- en diesel materieel.
Hoewel er nog weinig stoom materieel in gebruik is, worden er tot op heden nog steeds onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd.
Het depot herbergt onder andere de stoomlocs P8, BR98, en de BR45.
In 1965 werden deze loc loodsen voorbereid om ook de treinwagons voor het goederenvervoer te kunnen onderhouden.
De draaischijf, die er al sinds 1909 ligt, is nog steeds in gebruik.
In 1967 is deze nog gemoderniseerd en aangepast aan de toen geldende voorschriften.








Wordt vervolgt...

Keer terug naar menu.

Tunnelbouw

Tunnels kunnen op een modelbaan naar zuid Duits/Zwitsers en Oostenrijks voorbeeld niet ontbreken. Alle tunnelportalen en binnenwanden zijn geheel zelf ......

Bruggenbouw

In de modelbaan liggen een drietal bruggen. De brug die geplaatst is tussen de twee benen van de U is volledig zelfbouw. Verder zijn er nog twee dubbelspoors.....

Terug

Naar projecten of home page..


" Als je de sporen volgt, kom je vanzelf op het eindstation. "