Hoe het allemaal begon.

Als je modeltreinen als hobby hebt en je wilt graag een modelbaan opbouwen, dan heb je vaak aan één ding meestal gebrek en dat is....... ruimte.
De één heeft meer ruimte nodig dan de ander en dit hangt vaak samen met de schaal waarin je deze hobby beoefend.
Sommige doen het anders en maken bijvoorbeeld de keuze om alles in een vitrinekast neer te zetten.
Zelf vindt het veel leuker om een baan te bouwen.
De schaal waarin ik wil bouwen is 1:87, ofwel H0. Dit betekend dat ik redelijk wat ruimte nodig heb om iets te gaan maken.
Onder het huis beschik ik over een ruime kelder waar wel wat mogelijkheden zaten.
De totale kelder is ingedeeld in 3 ruimtes, waarvan er één het meest geschikt was voor het opbouwen van een modelbaan.
Voor dat het zover was, moest deze ruimte nog wel eerst grondig aangepakt worden.
In het verleden was gebleken dat de wanden niet geheel waterdicht waren.
Met hoog water kon het nog wel eens voorkomen dat er een laagje water op de vloer kwam te staan.
De muren zijn hiervoor behandeld en sindsdien zijn de vloeren droog gebleven.
Een bijkomend voordeel van de kelderruimte is nu dat het in de zomermaanden koel, in de wintermaanden warm genoeg is (temperatuur tussen 18 en 20 graden) en dat de vochtigheid nagenoeg gelijk blijft.
Voordat er ook maar iets gedaan kon worden, was een opruim en schoonmaak beurt noodzakelijk.
Nadat de ruimte leeg en schoon was zijn de muren gewit en zijn er TL bakken opgehangen.
Na deze opknapbeurt van de modelspoorruimte is er een keuze gemaakt voor de vorm van de baan.
Er waren enkele obstakels waarmee rekening gehouden moest worden zoals een watermeter, een extra trap (die overigens nooit gebruikt wordt), wat leidingen langs de muur en tenslotte nog een radiator.
Een U vormige baan bleek het meest praktische voor deze ruimte.
Hoewel er toen nog geen duidelijk baanplan bestond, is er wel begonnen aan het frame. De afmetingen van de wanden lagen immers vast en over de vorm hoefde ik ook niet lang na te denken.
Ik wilde zoveel mogelijk ruimte nuttig gebruiken voor de modelbaan.
Wat ook op het verlanglijstje stond, was dat er een schaduw station moest komen waar veel treinen en treinstellen opgesteld konden worden.
Het frame is een houten constructie waarbij de draagbalken die aan de muurzijden zitten aan de muur zijn verankerd met bouten.
Door het verankeren aan de muren wordt voorkomen dat de tafel straks nog kan bewegen en ontstaat er een stabiel geheel.
De draag constructie voor de houten panelen voor het schaduw station en bovenbouw is gemaakt op een raamwerk van latten die een afmeting hebben van 100 x 25 mm waarbij de onderling afstand tussen de latten varieert van 500 tot 900 mm.
Door de afmetingen van de tafel ontstond al redelijk snel een spoorplan.
Aan beide uiteinde van de U vorm worden twee helixen gebouwd die de het hoogte verschil tussen schaduw station en hoofdbaan moeten gaan overwinnen.
Het hoogte verschil is hier maar liefst 220 mm tot het eerste en 370 mm tot het tweede niveau.
Zonder het toepassen van een helix is de aanzienlijk lengte die nodig zou zijn om het hellingspercentage onder de 3 promille te houden in deze ruimte nauwelijks haalbaar.
Het levert dus een aanzienlijke ruimte besparing op.
Verder wilde ik graag een baan realiseren waar ook bergen op voorkwamen.
De helixen kunnen in dat geval bij de verdere bouw volledig weggewerkt worden onder een bergmassief.
Hoe de helixen zijn gemaakt kun je vinden onder de rubriek "Projecten".
In het modelspoor gedeelte van de kelder is natuurlijk ook een kleine werkplaats nodig om wat reparatie of knutselwerk te doen.
Hoe het inrichting van deze werkplek is gedaan staat ook in een aparte rubriek beschreven.

Hierboven staat een afbeelding van de kelderruimte die een schets laat zien van de totale inrichting en het raamwerk zoals dit gemaakt is.


De werkplek.

Als je wat kleine klusjes zoals reparaties, lijmen, soldeer-, boor of klein freeswerk moet doen, moet je natuurlijk een fatsoenlijke werkplek hebben.
Ook hier is rekening mee gehouden en is er op de achterwand van de kelderruimte een werkblad gemonteerd.
Het werkblad is aan de muur bevestigd met behulp van een tweetal beugels. Het werkblad is groot genoeg voor knutsel werkzaamheden en heeft een afmeting van 700 x 1400 mm.
Links onder het werkblad was er nog plaats voor twee ladekastjes.
Deze kastjes bevaten in hoofdzaak klein montage materiaal, reserve onderdelen voor materieel en klein elektro(nisch) materiaal.
Boven het werkblad zijn wat kleine kleine schappen gemonteerd om wat spullen kwijt te kunnen zoals materieel wat nagezien moet worden, kleine potjes verf, decoratie middelen e. d.
Naast deze schappen was nog een mooie ruimte om een ladekastje op te hangen, waarin klein materiaal is opgeborgen zoals spijkers, keine schroeven, boortjes, reserve mesjes etc.
Op de zijwand is een wandplaat van hout gemonteerd waarin gespijkerd en geschroefd kan worden.
Hier hangt het meest gebruikt gereedschap aan en is zo binnen handbereik tijdens de werkzaamheden aan het werkblad.
Voorheen was er een wat zwaarder rek gemonteerd aan de achter wand voor het wat grovere gereedschap.
Dit rek is vervangen door een stevige kast waarin ik diverse materialen en gereedschappen in kan opbergen.
Tijdens dit soort werkzaamheden wordt er regelmatig klein elektrisch gereedschap gebruikt en dan is het natuurlijk handig als er binnen handbereik een aantal stopcontacten zitten.
Deze zijn naast het werkblad aangebracht en makkelijk toegankelijk.
Natuurlijk is goede verlichting bij dit kleine werk belangrijk en hiervoor is extra verlichting aangebracht.
Soms is bij klein peuter werk een loep wel een handig hulpmiddel. Deze heeft ook een plekje gekregen op het werkblad.
Deze loep heeft een goede LED verlichting en kan derhalve ook gebruikt worden als extra lichtbron tijdens de werkzaamheden.
Ook onder het werkblad is nog een (ondiepe)schap aangebracht waar diverse materialen opgeborgen kunnen worden.
.

Naar projecten

Onder deze rubriek vind je de bouw en vorderingen van de diverse delen van de baan en is ook te vinden aan de kop van elke pagina.....

Rollend materieel

Er is geen eenduidige keuze gemaakt voor een land. In de verzameling komt Nederlands, Duits, Zwitsers, Oostenrijks ja zelfs Spaans materieel voor.....

Keer terug

Terug naar de home page.....




" Als je de sporen volgt, kom je vanzelf op het eindstation. "