Laatste werkzaamheden aan de baan



Een overzicht over de laatste werkzaamheden aan de baan....




Op verschillende fronten actief....


Op de hellingen van Unterkellerberg worden er wijngaarden aangelegd.
De ondergrond moest een aardekleur krijgen en hiervoor is in de afgelopen maanden de gebruikte gemalen koffie voor bewaard gebleven.
Door deze goed te laten drogen kan het goed gebruikt worden om aarde na te bootsen.
De gedroogde gebruikte koffie kan op nagenoeg gelijksoortige manier worden aangebracht als dat er met strooigras en ballast is gedaan.
Het enige verschil is dat we eerst op een laagje onverdunde houtlijm de 1e laag gemalen koffie op aanbrengen.
Na het aanbrengen wordt de 1e laag even stevig met de vingertoppen in de lijm gedrukt en wordt er een 2e dunne laag gebruikte koffie aangebracht. Daarna wordt het eerst licht bevochtigen met een plantensproeier met gewoon schoon leidingwater en daarna druppelen we spaarzaam wat verdunde houtlijm over het geheel uit.
Het spaarzaam aanbrengen is een must omdat de verdunde houtlijm eenvoudig van de helling kan weglopen en dit op plaatsen terecht komt waar we het niet willen hebben.
De verdunde houtlijm bestaat uit 10 delen water en 1 deel houtlijm met een druppeltje afwasmiddel.
Nu laten we de zaak even rustig drogen.
Tijdens het drogen viel het oog op het nog openliggende talud aan de voorzijde van de weg.
Hierbij is het idee ontstaan om een opslagkelder voor wijnvaten te maken.
Er waren nog een paar delen van een arcade muur aanwezig van een oude brug en konden mooi gebruikt worden als kelderingang.
De boogdelen hebben we gebruikt als ombouw van de kelder.
Aan de bovenzijde zijn wat gaatjes gemaakt voor het aanbrengen van LED verlichting.
Omdat de weg naar boven loopt, is boven de arcade een muur opgetrokken die ongeveer een 8mm boven het wegdek uitkomt.
Door ook de wegzijde met een zelfde muur af te werken, wordt de totale muur aan de bovenzijde wat breder en kan deze ook de bovenzijde mooi afgewerkt worden.
Een kwastje verf en wat verwering aanbrengen doet de rest.
176 175
















Dan zijn er ook nog werkzaamheden aan het rangeeremplacement uitgevoerd.
Voordat het definitieve sporenplan gemaakt kan worden, is eerst de ondergrond voorzien van foamplaten.
Deze zijn met gewone houtlijm vast gezet.
Vervolgens zijn de eerste sporen en bijbehorende wissels en engelsmannen geplaatst en zijn de eerste sporen gelegd.
Gelijktijdig is Koploper aangepast aan het railplan, zijn de meldsecties voor in- en uitrijspoor ingevoerd en zijn de nieuwe wissels voorzien van een wisseladres.
Na het aanpassen van koploper zijn de nieuwe meldsecties daadwerkelijk in het spoor aangebracht en aangesloten en hebben de wissels en engelsmannen een servo aandrijving met de daarbij behorende servodecoders gekregen.
Om deze servo’s juist aan te sturen zijn de servodecoders nog voor de onderbouw voorzien van het juiste adres.
Natuurlijk na het installeren gelijk even getest en met goed gevolg.





Wordt vervolgd….


Naar projecten

Onder deze rubriek vind je de bouw en vorderingen van de diverse delen van de baan en is ook te vinden aan de kop van elke pagina.....

Naar baanplan

De vorm van de baan was al bekend, nu nog een plan uitwerken.Een baanplan komt natuurlijk niet zo maar uit de lucht vallen, je .......

Keer terug

Terug naar de home page.....




" Als je de sporen volgt, kom je vanzelf op het eindstation. "