De Baureihe E 75 van de DR.



De E 75 van de Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft was een elektrische locomotief voor passagier en goederen verkeer.
Wat betreft de elektrische installatie was het een locomotief die grotendeels identiek was aan de E 77-serie, maar de opbouw is gebaseerd op een frame uit één stuk met 1'BB1 als wielbasis.
Deze verandering zou met name de loopeigenschappen moeten verbeteren, maar waren maar iets beter dan de E 77.
Uiteindelijk was het enige verschil dat er een verhoging van de maximumsnelheid van 65 km/h naar 70 km/h werd toegestaan.





Geschiedenis en Ontwerp.


Oorspronkelijk waren er 79 locomotieven van het type E75 besteld, maar door de economische crisis zijn er slechts 31 gebouwd en in gebruik genomen.
De E 75 01 tot de E75 12 werden in Zuid-Duitsland en de E 75 51 tot E75 69 in Midden-Duitsland gestationeerd.
In 1943 werden de in centraal Duitse gestationeerd locomotieven in ruil voor E 77, overgebracht naar het Beierse netwerk.

Na de oorlog zijn er 22 locomotieven overgezet naar de Deutsche Bundesbahn.
In het Sovjet deel van de bezettingszone zijn twee locomotieven achtergebleven, de E 75 07 werd zwaar beschadigd en is gesloopt.
De E 75 58 was als herstelbetalingen aan de Sovjet-Unie geleverd en is na terugkeer nooit meer in dienst geweest.
Net als de E75 07 die in de Sovjet-zone verbleef, zijn de overige machines als gevolg van oorlogsschade gesloopt.

De locomotieven van de DR die aan de Sovjet-Unie waren gegeven, waren na de terugvordering in 1964 dusdanig beschadigd dat deze ook zijn gesloopt.

De Bundesbahn moderniseerde in 1960/1961 de E 75 09, 55 en de 69.
Hierbij zij de in rubber geplaatste ramen behouden maar zijn de zijdelingse gemonteerd beschermingsplaten tegen schittering op de voorruiten verwijderd.
In 1968 werden de 19 overgebleven locomotieven omgenummerd naar de klasse aanduiding 175.
In de periode van 1968 tot 1969 zijn 7 machines buiten dienst gezet en hebben de overige 12 nog dienst gedaan en zijn in augustus 1972 ook buiten dienst gesteld.

De E 75 59 verbleef als E 75 09II in het Verkehrsmuseum Nürnberg.
Hierbij was het uiterlijk terug gebracht in de oorspronkelijke toestand en is de loc met behulp van de nog bruikbare delen van de E79 09 weer rijvaardig gemaakt.
In 1987 raakte deze echter defect vanwege motor schade in is verder buiten dienst gesteld.
In Neurenberg werd zij op 17 oktober 2005 het slachtoffer van een brand in het museum.
Na die tijd was zij gestationeerd in de stoomlocomotief fabriek Meiningen voor herstel werkzaamheden.
In september 2015 waren de herstelwerkzaamheden klaar om weer als museumstuk ten toon gesteld te kunnen worden als de E 75 59.
r

Constructie.

De locomotieven hadden een doorlopend plaatframe, dat werd versterkt door dwarsbalk verbindingen.
Ook de twee uit staal gegoten kuipen, waarin de motoren werden gemonteerd, droegen bij aan de verstijving van het frame.
Als as indeling is er gekozen voor het type 1'BB1 en had twee aandrijfgroepen.
Elke aandrijfgroep had één 20 polige motor en was van het type BMS 700 van BEW.
De aandrijving bestond uit een stangen aandrijving van het type Winterthur, waarbij de twee naar het midden gelegen assen werden verbonden met de buitenassen door koppelstangen.
De twee middelste aandrijfassen hadden verzwakte wielflenzen van 15 mm.
De voorloop assen werden uitgevoerd als Bisselgestell met zijspeling van 110 mm.
Elke cabine werd uitgevoerd met zijdelinks geplaatste panelen die als antischittering op de voorruit diende bij invallend zonlicht.
De opbouw bestond uit een stalen frame van profielen met geklonken platen.
Voor de locomotieven E 75 01 t/m 12 en 51 t/m 61 werden verzonken klinknagels gebruikt, zodat de rijen klinknagels niet meteen herkenbaar waren.
Er waren ook nog andere verschillen tussen de afzonderlijke bouwseries.
Zo hadden de E 75 51 tot E75 69 het inlaat filter voor de luchtcompressor ook onder het frame, maar waren totaal anders geplaatst.
Ook de stroomafnemer was anders: de serie E 75 01-tot E75 12 had een stroomafnemer van het type SBS 11 en de serie E 75 51 tot E75 69 kregen een type SBS 10.


Technische gegevens

DR-Baureihe E75
DB-Baureihe 175
E 75 09 in DB-Ausbesserungswerk München-Freimann 1985
Nummering: 01-12
51-69
Aantal: 31
Fabrikant: mechanisch: Maffei (E 75 01–12),
LHW (E 75 51–61),
BMAG (E 75 62–69)
elektrisch: MSW, BEW
In dienst 1927
Buiten dienst: 1972
As indeling: 1'BB1'
Spoorbreedte: 1435mm (Normaalspoor)
Lengte over buffers: 15380 mm
Breedte: 3050mm
Hoogte 3950mm
Radstand 5300mm
Totale radstand 11200mm
Gewicht 106,2 Ton
Maximumsnelheid: 70 km/h
Vermogen: 1600/1880 kW
Aanzet koppel 235kN
Drijfwiel diameter 1400 mm
Voorloopwiel diameter 1000 mm
Stroom systeem 15 kV 16⅔ Hz ~
Aandrijving Stangen, type Winterthur
Aantal motoren 2
Stroom overdracht Bovenleiding
Regeling Nokkenschakelaar
Treinbeïnvloeding Indusi
Remsysteem Luchtdruk

Bron: Wikepedia.org

Hoe het allemaal begon

De kelder is ingedeeld in 3 ruimtes, waarvan er één het meest geschikt was voor het opbouwen van een modelbaan. Deze ruimte moest nog wel eerst......

Land, materieel en tijdperk

Gezien de diversiteit aan beschikbaar materieel is er geen eenduidige keuze gemaakt voor een land. In de verzameling komt Nederland, Duits, Zwitser en .....

Laatste weerkzaamheden aan de baan

Een kort overzicht wat er zoal gedaan is aan de baan de laatste tijd. Details over deze ontwikkeling zijn vaak weer terug te vinden onder de .....

" Als je de sporen volgt, kom je vanzelf op het eindstation. "