Ee3/3 van de SBB

De Ee 3/3 is een drie-assige Zwitserse elektrische rangeerlocomotief van de Schweizerische Bundesbahnen (SBB).
Deze locomotieven werden in de jaren 1928-1966 gebouwd voor de lichte en middelzware rangeerdiensten.
In het begin werden ze ook gebruikt voor lichte goederentreinen.
De assen worden in beweging gezet door koppelstangen, die via een blinde as aangedreven worden door één elektrische motor.
Voor het rangeren onder andere stroomsystemen schaften de SBB de vergelijkbare rangeerlocomotieven Ee 3/3II (15 kv 16 2/3 Hz; 25 kv 50 Hz) en de Ee 3/3IV (15 kv 16 2/3 Hz; 25 kv 50 Hz; 1500=; 3000=) aan.
Hoewel er nu nog steeds locomotieven van dit type aan te treffen zijn in de actieve dienst, worden ze langzamerhand vervangen door rangeerlocomotieven van het type Ee 922.


History....


De progressieve elektrificatie van het spoorwegnet vereiste voor de rangeer dienst steeds meer en meer een vervanger voor de tot nu toe gebruikte E 3/3-stoomlocs.
Deze waren in tegenstelling tot de stoomlocomotieven zonder al te veel voorbereiding direct in te zetten en gebruikte alleen maar energie op het moment dat dit echt nodig was.
Voor dit doel is in 1922 opdracht gegeven voor de bouw van twee Ee 3/4 prototypes, die een voorloopas had om te kunnen voldoen aan de beperking van de as last tot 15 ton.(zie foto rechts boven)
Deze twee exemplaren zijn gebouwd door SLM en BCC.
Vanaf 1928 is de productieversie zonder voorloop as geproduceerd (vandaar Ee 3/3), en had in eerste instantie de bestuurderscabine aan een kant.(zie foto rechts onder).
Hieraan had hij ook de bijnaam "Bügeleisen" te danken.
De loc was zo succesvol dat in 1966 de laatste Ee 3/3 werd gebouwd, waarbij tijdens de bouwperiode grote delen ongewijzigd bleven.


Daarnaast zijn voor het gebruik op andere stroom systemen de twee systeemlocs SBB Ee 3/3II (15 kV, 16 2/3 Hz (Zwitserland), 25 kV, 50 Hz (Frankrijk)) en de Viersysteemloks SBB Ee 3/3IV (15 kV, 16 2 / 3 Hz; 25 kV, 50; 1500 en 3000V gelijkspanning (Italië, Stamnet Frankrijk) aangekocht.

Versie en constructie

Om goed overzicht te behouden in beide rangeer richtingen, is de cabine meer naar het midden geplaatst.
Een aandrijfmotor drijft een aandrijfas aan, die op zijn beurt zorgt voor een kracht overbrenging doormiddel van een kopelstang naar de wielen.
Deze antiek aandoende structuur werd behouden tot de laatste Ee 3/3 in 1966, hoewel op dat moment de "Einzelachsantrieb" al meer gebruikelijk was.

Inzet

In hoofdzaak is de locomotief aangekocht voor de lichte en middelzware rangeerdienst.
Aanvankelijk werden de locomotieven ook gebruikt voor lichte goederentreinen, maar met een topsnelheid van 50km/u is dit veel te laag voor het huidige trein verkeer.
De wat nieuwere Ee 3/3 zie je nog regelmatig in grotere stations, maar krijgt steeds meer concurrentie van de moderne diesels.
De locomotieven die zijn toegewezen aan de divisie personenvervoer worden vanaf 2010 geleidelijk aan vervangen door de SBB Ee 922.

Nummer Bouwjaar Trekkracht Opmerking
16311-16326 1928 88 kN Cabine aan uiteinde van de lokomotief ("Bügeleisen", "Halbschuh").
8 machines tot 1997 in gebruik
16331-16350 1930-1931 88 kN Nieuw sturing voor sneller schakelen van snelheidsstappen
16351-16376 1932-1942 88 kN
16381-16414 1944-1947 98 kN Maximale snelheid verhoogd naar 50 km/h, Gewicht van 45 naar 39 t terug gebracht
16421-16430 1951-1956 118 kN Gewicht dood ballast weer naar 45 t verhoogd, nieuwe aandrijving tot 45 km/h
16431-16440 1961-1962 118 kN
16441-16460 tot 1966 118 kN Laatse versie weer met stappen schakelaar uitgevoerd.

Technische gegevens

Ee3/3
3e serie Ee 3/3 in Oberwinterthur
Nummering: 16311-16460
Aantal: 136
Bouwjaar(en): 1928-1966
Lengte over de buffers: 9060-9510 mm
Dienstmassa: 39-45 t
Maximale snelheid: 40-50 km/h
Opgenomen vermogen: 428-508kW
Aanzet koppel: 88-118 kN
Duur koppel: 56-69 kN
Aandrijving: Kopelstangen

Bron: Wikepedia.org

Hoe het allemaal begon

De kelder is ingedeeld in 3 ruimtes, waarvan er één het meest geschikt was voor het opbouwen van een modelbaan. Deze ruimte moest nog wel eerst......

Land, materieel en tijdperk

Gezien de diversiteit aan beschikbaar materieel is er geen eenduidige keuze gemaakt voor een land. In de verzameling komt Nederland, Duits, Zwitser en .....

Laatste weerkzaamheden aan de baan

Een kort overzicht wat er zoal gedaan is aan de baan de laatste tijd. Details over deze ontwikkeling zijn vaak weer terug te vinden onder de .....

" Als je de sporen volgt, kom je vanzelf op het eindstation. "