VT11.5

De Baureihe VT 11,5, in de volksmond vaak alleen TEE genoemd, was een diesel treinstel van de Deutsche Bundesbahn (DB).
Het was in de jaren '50 een baanbrekende ontwikkeling op het engineering gebied van de Duitse spoorwegen en het parade paardje van de Deutsche Bundesbahn.
Met de introductie van de Baureihe schema's van de DB per 1 januari 1968 werden de motorwagens omgenummerd naar de Baureihe 601, de tussenliggende wagons naar de Baureihe 901.





History....


Voor het internationale TEE verkeer met een verhoogd comfort is de dieseltrein VT11.5 in Duitsland ontwikkeld.
In totaal werden in 1957 door MAN 19 motorwagens, door Linke-Hofmann-Busch 23 compartiment wagons en door Waggonfabrik Wegmann 8 coupe, 8 restauratie en 8 keuken wagons geleverd.
Hiermee konden planmatig 7 delige treinstellen (maximaal was 10 delig mogelijk) met 122 zitplaatsen en 46 restauratieplaatsen worden ingezet.
Deze had een lengte van 130 meter en een gewicht van 230 ton.
De treinstellen bestonden uit twee motorwagens, aan beide uiteinde één twee compartiment wagons, één coupe wagon, één restauratiewagon met bar en passagier compartiment en één keuken wagon met diner afdeling.
Het ontwerp van de trein is ontwikkeld door de Duitse architect en industrieel ontwerper Klaus Flesche, die lange tijd hoofd van de afdeling van Industrial Design van de AG Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg is geweest.
De koppeling tussen de rijtuigen en motorwagen zijn uitgevoerd met automatische Scharfenberg koppelingen en maakt het mogelijk om eenvoudig wagons of treinstellen te koppelen.
In 1963 is een tweede serie van deze treinstellen verkocht aan de Deense Spoorweg Maatschappij (DSB) om als nationale expres trein dienst te doen.
Het was een gemodificeerde uitvoering die eenvoudig gescheiden kon worden in twee delen om met een veerdienst te kunnen worden vervoerd.
De treinstellen werden geregistreerd als MA460 tot 470.
In 1990 zijn deze treinstellen uitgefaseerd uit de Deense dienstregeling en zijn geschonken aan de Poolse spoorwegen maar zijn daar echter nooit ingezet.
De MA460 is bewaard gebleven en staat in het Deense Spoorweg Museum.

Inzet als TEE

Vanaf 1957 is de VT11.5 ingezet voor het TEE verkeer.
Hiervoor werden dagelijks treinstellen ingezet en verzorgde de volgende internationale verbindingen:

  • TEE 31/32 "Rhein-Main" Frankfurt/M-Amsterdam (2 december 1957 - 27 mei 1967)
  • TEE 74/75 "Saphir" Dortmund-Oostende (15 juli 1957 - 30 mei 1958)
  • TEE 77/78 "Helvetia" Hamburg-Altona-Zürich ( 14 oktober 1957 - 1 maart 1965)
  • TEE 168/185 "Paris-Ruhr" Dortmund-Paris Nord (23 december 1957 - 29 mei 1960 & 30 mei 1965- 31 mei 1969, vanaf 1967 als TEE41/42)

Door de toenemende elektrificatie werden in de jaren 60 steeds meer TEE diensten zoals de Helvetica overgenomen door getrokken treinen met elektrische locomotieven.
Voor de vrijgekomen dieseltreinstellen werdt een nieuwe dienstregelingen ingesteld:
  • TEE 155/190 "Parsifal" Hamburg Altona -Paris Nord (29 mei 1960 - 29 september 1968, vanaf 1967 als TEE43/44)
  • TEE 25/26 "Diamant" Dortmund-Antwerpen (30 mei 1965 - 29 september 1971, vanaf 1966 tot Brussel, vanaf september 1968 Koln-Brussel)
  • TEE 19/20 "Saphir" Frankfurt/M-Oostende (1 juni 1958 - 28 september 1972)
  • TEE 84/85 "Mediolanum" München-Milaan (1 juni 1969 - 28 september 1972)

Echter was het nu ook mogelijk om nationale treindiensten binnen het TEE systeem onder te brengen en werden de treinstellen van de Baureihe 601 tussen 1968 en 1971 ingezet als F-Zuge (fern zuge).

Intercity dienst

In 1971 voerde de DB als nieuw product de 1e klas Intercity treinen in.
Op de nog niet geëlektrificeerde verbindingen werd de 601 bestaande uit 7 delen regulier ingezet en reden met een snelheid van 160km/u.
Voor de 10 delige is de 601 vervangen door de 602, een gemodificeerde 601.
In 1979 werd in het Intercity systeem de 2e klas ingevoerd en dit betekende voor de 601/602 het einde van de inzet.

Tourisme

In 1980 werd de 601/901 ingezet als speciale toeristen trein. De samenstelling bestond uit 10 delen en soms werden twee treinstellen gekoppeld tot een 20 delige trein.
Deze Alpen-See-Express onderhield een dienstregeling vanuit Hamburg en Dortmund naar zuid Duitse en Oostenrijkse bestemmingen zoals Berchtesgaden, Lindau, Innsbruck en Salzburg.
In 1988 is de inzet beëindigd en gingen de treinstellen, met uitzondering van de verschrote 601 002 and 901 403, over naar een Zwitserse handelsonderneming JELKA, die de treinstellen in Italië stationeerde bij de firma F.E.R.V.E.T.

Deutsche Reichsbahn


Met de val van de Berlijnse muur is de 601 weer nieuw leven in geblazen.
Één van de 10 treinstellen die gestationeerd was in Italië, was terug gehaald naar Duitsland om vanaf 27 juli 1990 tot 29 september 1990 te worden ingezet als InterCity Max Liebermann op de route Hamburg-Berlijn.
Een deel van dit treinstel is opnieuw gespoten in blauwe-beige kleurstelling en is nu nog te vinden in "Bahnpark Augsburg".

Technische details














De 601.

De VT11.5. later de 601, had twee motorwagens, één voor en één achter. Elk had een 809kW sterke diesel van MTU met een hydraulische transmissie van Voith of Maybach.
De maximale snelheid bedroeg 140km/u en later 160km/u.
Alle wagens hadden air-conditioning.

De 602.

Vier VT11.5 zijn in 1970 gereviseerd en kregen een 1600kW (2200pK) sterke gasturbine motor van KHD in plaats van hun originele 809kW (1100pK) diesel motor.
De machines werden hernummerd naar 602 001-004 (ex 601 012 ,003, 007 en 010)en werden gebruikt voor de DB Intercity dienst.
Tijdens testen behaalde twee motorwagens met twee rijtuigen een snelheid van 200km/u.
Door problemen met de turbines en het hogere brandstof gebruik zijn de 602 machines in 1979 buiten dienst gesteld.

Huidige status

één treinstel wordt door de DB nog bedrijfsvaardig gehouden en bestaat uit twee motorwagens VT11.5 5014/19 en acht wagons en wordt ingezet bij speciale excursies of wordt particulier verhuurd.
De enige andere die bewaard is gebleven uit de VT11.5 serie is de 5012 (als 602-003, het latere nummer) en staat in het Neurenberg Transport Museum.

Technische gegevens

DB VT11.5
DB Baureihe 601

DB Baureihe 602
VT11.5 (later de BR601)
BR602
Nummering: VT 11 5001-5019
601 001-019
Nummering: 602 003, 007, 010, 012
Aantal: 19 motorwagens Aantal: 4 motorwagens
Fabrikant: MAN, LHB, Wegmann Fabrikant: MAN
Bouwjaar(en): 1957 Bouwjaar(en): 1972
Buiten dienst: 1988 (DR 1991) Buiten dienst: 1979
As indeling: B'2'+2'2'+2'2'+2'2'+2'2'+2'2'+2'B' As indeling: B'2'
Spoorbreedte: 1435mm (Normaalspoor) Spoorbreedte: 1435mm (Normaalspoor)
Lengte over koppeling: 130.720 mm
Massa leeg: 214t Massa leeg: -
Top snelheid: 140/160km/h Top snelheid: 160km/h
Aandrijving: MTU 12V 538 TA 10/Maybach MD 650/1B Aandrijving: AVCO-Lycoming TF35
Vermogen: 2 x 810kW (1100 pk) Vermogen: 1617kW (2200 pk)
Overdracht: Hydraulisch Overdracht: Hydraulisch
Nominaal toerental: 1500/min Nominaal toerental: 13.700/min
Zitplaatsen: 122 + 46 in restauratie Zitplaatsen: 122 + 46 in restauratie

Bron: Wikepedia.org

Hoe het allemaal begon

De kelder is ingedeeld in 3 ruimtes, waarvan er één het meest geschikt was voor het opbouwen van een modelbaan. Deze ruimte moest nog wel eerst......

Land, materieel en tijdperk

Gezien de diversiteit aan beschikbaar materieel is er geen eenduidige keuze gemaakt voor een land. In de verzameling komt Nederland, Duits, Zwitser en .....

Laatste weerkzaamheden aan de baan

Een kort overzicht wat er zoal gedaan is aan de baan de laatste tijd. Details over deze ontwikkeling zijn vaak weer terug te vinden onder de .....

" Als je de sporen volgt, kom je vanzelf op het eindstation. "